onsdag 10 mars 2010

Jag är Pavlovs hund

Jag har i perioder haft svårt att somna. Legat vaken och vänt, vridit och trasslat in mig i laken. Men nu har jag hittat en metod som får mig att somna på 5 minuter. Metoden kallas ljudbok. Jag har under några månader vant mig vid att somna med en ljudbok i öronen.

Nu har det gått så långt att jag hinner lyssna max tre kapitel innan jag faller i sömn. Det räcker i princip att jag ser på min Ipod i sängen och ögonlocken börjar dra sig nedåt. Så fort den välbekanta rösten börjar läsa blir jag som hypnotiserad. Jag har blivit klassiskt betingad. Ljudboken är ett stimulus och den omedelbara sömnen min respons

Dock har det gått så långt att jag tvivlar att jag någonsin mer kommer att kunna somna utan. Men det är ett senare problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar